ADS 468x60

Jumaat, 17 Februari 2012

Ahli Ibadah dan Seorang Perempuan


Diriwayatkan daripada Abu Dzar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda, "salah seorang ahli ibadah pada zaman Bani Israil selalu beribadah kepada Allah di rumah ibadahnya selama 60 tahun."

Syaitan Menggoda


Suatu  ketika, hujan turun dengan lebatnya sehingga bumi menjadi subur menghijau. Kemudian, ahli ibadah itu keluar dari rumah ibadatnya sambil berbisik, "Sekiranya aku turun dari tempatku ini dan memperbanyakkan mengucap zikir tentulah kebaikanku berubah."

Lalu ia turun dari penempatannya dengan membawa satu atau dua keping roti. ketika ia berjalan-jalan, tiba-tiba ia bertemu dengan seorang perempuan. Lalu ia mulai berbual-bual dengan perempuan tersebut. Akibat terlalu asyik berbual dengan perempuan itu, ahli ibadah tadi diperdaya oleh syaitan menyebabkan ia tertidur lalu berzina dengannya.

Bertemu Peminta Sedekah

Lelaki ahli ibadah itu akhirnya telah pengsan. Kemudian apabila sedar daripada pengsan itu, ia terjun ke tasik berdekatan untuk mandi. Pada masa itu datang seorang peminta sedekah yang melarat, meminta daripadanya sebahagian daripada bekalannya itu. Ahli ibadah itu menghulurkan kepadanya roti yang dibawanya. Kemudian lelaki ahli ibadah itu pun dicabut nyawanya oleh Allah s.w.t.

Ringan-ringakan tangan untuk bersedekah walau buoh timung..
Kerana Sepotong Roti

Pahala amal ahli ibadah yang dikerjakan selama 60 tahun itu ditimbang dengan dosa perbuatan zinanya, ternyata dosa zinanya lebih berat. Kemudian satu atau dua potong roti yang diberikannya kepada peminta sedekah telah ditimbang dengan amal kebaikan lelaki ahli ibadah tersebut. Hasilnya menyebabkan berat amalan kebaikannya bertambah, maka dosa lelaki tersebut diampuni Allah.

~Semoga mendapat ibrah/pengajaran dari cerita ni~ : )

1 komen:

Miza zahra berkata...

salam ziarah :) subhanallah..best! ^_^jalan cerita anta dah menarik..cuma cara penyampaiannya lagi baik n best kalau di selitkan dengan sedikit dial0g..supaya tak nampak k0ntang sgt^_^

Catat Ulasan