ADS 468x60

Isnin, 23 Januari 2012

Malu Tapi Bukan Memalukan

Mari Kita Amati Teladan Ini :

Saidina Umar Al-Khattab r.a telah berpesan dan meminta Aisyah r.a jika beliau mati, minta dikebumikan bersama-sama dengan Nabi s.a.w dan sahabatnya Abu Bakr Al-Siddiq r.a. Kebetulan, kawasan itu sudah dikhaskan untuk Aisyah r.a setelah beliau pula wafat nanti.

Akhirnya Saiditina Aisyah mengizinkan juga kepada Saidina Umar. Setelah lama kemudian, perisitiwa pembunuhan Umar Al-Khattab pun berlaku. Lantas sejurus selepas pengkebumian berlangsung. Saiditina Aisyah bersiap untuk keluar dan ingin berpindah dari kamarnya yang menjadi tempat pengkebumian tersebut. Ditanya kepada beliau mengapa sebelum ini Aisyah tidak berpindah namun selepas Saidina Umar dikebumikan, Aisyah segera berpindah seolah-olah ada sesuatu yang berlaku.

Jawab Saiditina Aisyah r.a dahulu yang ditanam di sini ialah suami dan ayahandanya. Tetapi kini yang ditanam itu adalah Saidina Umar yang bukan mahramnya. Justeru beliau malu jika nanti auratnya terdedah sedangkan jenazah Saidina Umar berada di kamarnya.

SubhanALLAH..Apakah ada sikap malu yang lebih hebat dari teladan yang agung ini? Inilah kemurnian sifat al-Haya' (malu) yang ditunjukkan oleh Saiditina Aisyah mencerminkan kemuncak peribadi seorang wanita yang malu walaupun dengan jenazah yang sudah meninggal dunia.

Siapa yang Paling Malu?


Dalam satu hadis yang diabadikan dalam kitab Riyadh-Salihin karya agung Imam Nawawi- Dari Abi Said al-Khudri r.a berkata : "Bahawasanya Rasulullah s.a.w adalah lebih malu daripada seorang anak dara yang berselindung disebalik tirai rumahnya. Jika baginda s.a.w membenci sesuatu, kami dapat melihatnya menerusi reaksi  air muka Baginda s.a.w. "

Jangan salah anggap, ni adik beradik ...halal punya muamalah :)

Malu tapi bukan Memalukan


Sahabat Sahabiah UIA PJ ana sekalian, cantiknya kisah ini. Bagaimana murninya akhlak dan indahnya malu ini jika diletakkan sesuai dengan tempatnya. Jika Saiditina Aisyah r.a malu hatta dengan sekujur mayat apatah lagi jika manusia yang masih hidup.. :)

Khas buat saudara-saudara ana muslimin dan muslimat yang ana kasihi, inilah mahkota yang perlu digilap dan dijaga. Malulah dalam berakhlah dan bermuamalat, tetapi jika maruah anda dan Islam dicabar, ketika itu beranikanlah diri persis Nusaibah r.a tatkala perang Uhud. Malulah jika teringin melakukan maksiat.Ingatlah  bahawsanya Allah s.w.t sentiasa memerhati dan menilai kita. "Jangan malukan dirimu dengan menanggalkan pakaian taqwa kerana jika taqwa itu terlucut itulah yang sebenarnya memalukan" ^.~

:: disedut dari GenQ isu 06-

0 komen:

Catat Ulasan